Neste reisemål: Colombia!

Vi skal lære masse om landet, kikke på bilder, lage flagget og lære noen ord på spansk som er det offisielle språket i Colombia. På slutten av uka tar vi turen med Maritippens eget flyselskap og reisenervene begynner å kjennes allerede! <3

Vi gleder oss! laughing

Hei og Hå!!

Nå var en kjempe fin 17 mai feiring over og vi gleder oss til neste uke hvor vi skal begynne å lære litt om trafikken, og trafikkregler.

Vi kommer til å kikke litt på de forskjellige skiltene i samling og deretter se om vi kan finne de når vi går på tur. Vi skal øve oss på trafikklysene og hva de forskjellige fargene betyr. Vi tar med trafikken inn i leken, og øver oss på reglene når vi er ute å sykler, vi tar oss også noen bussturer hvor vi må følge godt med etter forgjengere og andre biler!

Dette blir spennende!laughing

Nå er vi i full gang med 17 mai forberedelsene, og vi har Norge som tema frem til feiringen. Vi har laget et stort norgesflagg felles, og vi har fargelagt hvert vårt lite flagg. Vi har begynt å øve på sangene vi skal synge på 17 mai feiringen her i barnehagen og vi har pratet litt om Norge og sett litt på hva som er "typisk norsk". Vi kommer til og fortsette å synge sangene, og øve på å gå i toget og hvordan vi skal holde flagget. I morgen Torsdag skal vi reise til høyfjellet og spise litt kvikk lunch på toppen. Vi gleder oss! Vi skal også kose oss med vafler til andre måltid. Og det er vel litt typisk norsk!smile

Forrige uke lærte vi litt om landet Somaila. Vi reiste avgårde og det var en lang flytur foran oss, men kaptein Mosidah førte oss trygt frem. Da vi kom frem kjente vi at det var veldig godt og varmt. Deretter dro vi på besøk til noen lokale hvor vi fikk servert deilig frisk frukt, og det smakte etter den lange flyturen! Vi dro litt videre og fikk være med på en liten safari, og der fikk vi se mange forskjellige dyr som lever der. Spennende! Vi tok turen hjem igjen og måtte sove på den lange flyturen. Da vi kom hjem igjen ble vi servert nydelig kake som foreldrene til Mosidah hadde laget til oss. Iløpet av uken har vi også lært oss noen ord, og vi har laget det flotte flagget!

Våren er i anmarsj, og vi følger med og ser etter vårtegn. Vi har vært på tur og funnet hestehov, vi følger med på ei maurtue langs veien, og ser utviklingen som skjer når maurene vekkes til liv. Vi skal i gang med å så tomatplanter og samler til dette inn tomme druebeger. Vi synger sanger om våren og om fuglene som vender tilbake.

Vi har i den siste tiden hatt mye fokus på følelser. Vi har lest bøker, sett på bilder og snakket mye om hvordan de ulike følelsene kjennes. Vi har laget en følelsesvegg med bilder av ansiktene våre når vi er glad, sint og lei oss. Barna synes det er veldig gøy å se på bildene.

Vi er i full gang med påskeforberedelser. Barna får prøve seg på nye teknikker, og dere kan glede dere til et spennende resultat.

SJEKK BARNA FOR LUS I HELGEN

Dersom sjekk og behandling for lus skjer samtidig, ser det ut til å redusere antall hodelustilfeller over tid.  Derfor oppfordre vi foreldre og foresatte til å foreta lusesjekken helgen 11.-12. mars, med fortløpende behandling dersom det er nødvendig. Hele familien bør undersøkes

Vi håper at alle som har barn i vår barnehage støtter opp om aksjonen slik at vi i fellesskap kan redusere luseplagen i barnehagen i fremtiden

Tusen hjertelig takk for ett flott foreldremøte med mye god latter, og godt oppmøte.
Vi skal jobbe videre med alle tilbakemeldingene vi har fått.

Dagens fremkomst middel var ferge. Kaptein Benjamin tok imot alle passasjerene, gav dem billett og delte ut båtsyketabletter. Det var mye sjø på havet, så vi fikk litt sjøsprøyt i ansiktet.

Første stopp var den polske kafeen der Olga serverte oss polsk formkake. Bakt av en snill mor.

Neste stopp var filmfremvisning av polens landskap, høye fjell og flotte arkitektur. Deretter lærte vi og danset med til polsk folkedans.