Høsten kommer (mel; Fader Jakob)

Høsten kommer, adjø¸ da sommer

takk for sol, takk for lys.

Hør nå tuter vinden, stryker deg om kinnet,

det er høst, det er høst.

 

Potetsangen (mel: å, jeg vet en seter)

Samme hva du heter, spiser du poteter,

og nå kan du bukke ryggen din og plukke.

Vi skal være flinke, siden kan vi vinke.

Nå har vi poteter hele året rundt

 

Høstsang (mel; Lofottorsk)

Når bladene de faller ned, da er det høsten kan du se.

Blader faller ned, blader faller ned, ja blader faller-faller ned.

 

Og ut i skogen alle går, og plukker siste blomst i år.

Siste blomst i år, siste blomst i år, ja siste-siste blomst i år.

 

Og lite ekorn hopper fram - nå har den skiftet pels igjen.

Skifte pels igjen, skiftet pels igjen, skiftet pels, ja pels igjen.

 

Og nesten alle fugler drar, men noen få igjen vi har.

Få igjen vi har, få igjen vi har....

Hva er Språkleken bravo og hvordan gjør vi det?

Bravo-leken er spesielt utviklet for barnets tre første leveår. Dette er en fase i barnets liv hvor hjernen utvikles i rekordfart, hvor barnets nysgjerrighet og lærevilje er vidåpen og nærmest umettelig.

Språkleken bravo er en lek som fremmer språkutviklingen. Gjennom tidlig presentasjon av skriftspråket kan mer nyansert kommunikasjon bli mulig for flere. Ved å bruke store ordkort kombinert med bilder, konkreter og sansemotoriske aktiviteter blir barn tidligere kjent med skriftspråket og sansene sine.

Bravo har fokus på syn, hørsel, taktilsansen, smak, lukt og motorisk stimulering (åle, krype, henge, fly, rulle og snurre.)

En runde med bravo kan se slik ut:

Vi legger ut fire kategorier med fem kort i hvert hjørne av avdelingen. En av de voksne tar opp en bunke med kort som viser ordet på den ene siden og bildet på den andre. Vi leser teksten for dem høyt og avslutter med jubel og "BRAVO". Etterpå snur vi kortene og leser mens barna får se bildene. Så stokker vi kortene og viser teksten en gang til. Om vi for eksempel har en kategori med krydder, så kan vi lukte, kjenne og smake på dette. Deretter kryper/åler/flyr/henger eller snurrer vi bort til neste kategori. Dette tar ca. 5-10min.

Les mer her:

https://www.youtube.com/watch?v=VamZiR-1aqU

http://bravoleken.no/om-bravo-leken/

http://www.samordningsradet.no/sitefiles/4055/Arkiv_Rapport/2011/nr_5/Spraaklekenbravo2-15.pdf

I september fokusere vi på Kroppen

 

Fagområdene:

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidig bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt.
  • Bli kjent med egne behov, får kjennskap til kroppen og utvikler gode vaner og hygiene og et variert kosthold. (RP 2017)

 

Antall, rom og form

  • Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. (RP 2017)

 

Vi blir kjent med kroppen gjennom bevegelse, balanse, måling, veiing og språkleken Bravo.

Vi synger sanger med bevegelse og rim-regler med fokus på finmotorikk.

På tur øver vi oss på å korte distanser og i ulendtterreng.

 

Forming: Trykketeknikker, former, mønster, fingermaling og vi måler høyden vår.

Sanger:

  • Hode-skulder-kne og tå
  • Ormen den lange
  • Fem små apekatter
  • I min mors hus
  • Sang-klang
  • Spinn bare spinn

Vi øver oss på:

  • Drikke av kopp
  • Kle på og av
  • Vaske hender
  • Vente på tur

Fint om dere har litt fokus på dette hjemme også 😊

 

Det blir fotografering onsdag 13.09.17 på avdelingen

 

August på Orange laughing

 

Vi ønsker nye og gamle barn velkommen til Orange.

Denne måneden vil vi bruke på å bli kjent med deres små håpefulle og de kjent med oss.

Vi vil fokusere på rutiner, og tar gjerne imot innspill fra dere som kjenner barnet deres best.

Vi ønsker et nært samarbeid med hjemmet, og vi oppfordrer til å gi tilbakemelding om det er noe dere lurer på.

 

Gleder oss til å bli kjent med dere og til et nytt semester

 

Hilsen Harry, Ida, Mirjam, Astrid og Tonjelaughing

 

God påske til store og små! 

I dag har vi gått til tur indianerskogen, det var tungt å gå opp, men så deilig med tur. Vi laget bål og vi hadde klart fiskepakker som vi skulle varme på bålet. Dette var en slager og vi koste oss med alt det gode innholdet i fiskepakken: laks, potet, pastinakk, kålrabi og smør. 

Denne uken har vi to flotte jenter som har fylt to år! De har blitt feiret med samling, sanger, is og kake etter eget valg, krone og gode klemmer. Studentene som skal være hos oss i fire uker fremover har også satt i gang noen gøyale aktiviteter. I går hadde vi hinderløype som det ligger bilder av på bilde siden, og idag har vi vært på tur til butikken med noen få barn og funnet frukt som vi skal smake på. Spennende å se om det faller i smak. Det ligger bilder fra dette også på bildesiden. 

Vi har hatt hinderløype idag hvor vi har øvd på å:

  • balansere
  • krabbe
  • krype
  • hoppe
  • gå sikksakk

 

SJEKK BARNA FOR LUS I HELGEN

Dersom sjekk og behandling for lus skjer samtidig, ser det ut til å redusere antall hodelustilfeller over tid.  Derfor oppfordre vi foreldre og foresatte til å foreta lusesjekken helgen 11.-12. mars, med fortløpende behandling dersom det er nødvendig. Hele familien bør undersøkes

Vi håper at alle som har barn i vår barnehage støtter opp om aksjonen slik at vi i fellesskap kan redusere luseplagen i barnehagen i fremtiden

Vi har satt opp ulike varer av brukte matbeholdere som pappkartonger til saus, smørbokser, melkekartonger, primbokser osv. Vi har gullpenger til å betale med og poser til å putte varene oppi. Hanne satt i kassen og barna kom bort for å handle det de ville ha, for så gå på toget og kjøre til en cafe.

Barn lærer og utvikler en sammensatt kompetanse gjennom leken. Ved å late som, går barna inn i sin egen forestillingsverden, tar andres perspektiv og gir form til tanker og følelser. (Rammeplan for barnehagen, s.26)